Creatieve horecaondernemer in coronatijd

Creatieve horecaondernemer in coronatijd

Creatieve horecaondernemer in coronatijd

Ondernemers Peter Visser en Walter van Westbroek van Henry’s Groep draaien al jaren mee de horeca. Met liefde voor het vak runnen zij 9 vestigingen, waarvan 2 op zichzelf staande horecabedrijven en 7 horecazaken die gelieerd zijn aan een sportaccommodatie. De coronamaatregelen dwingen ze om creatief te zijn.

Natuurlijk waren ze even uit het veld geslagen bij de aankondiging van de eerste lockdown. Peter Visser: ‘Al onze bedrijven moesten sluiten. Daar sta je dan met 100 man personeel. Toch gingen bij mij al snel de raderen werken. Wat voor opties hadden we om ervoor te zorgen dat we zoveel mogelijk mensen aan het werk konden houden? Al snel begonnen we vanuit Eetcafé Pluim met de mogelijkheid om eten af te halen en te bezorgen, maar we keken ook verder.’

Toen de regels werden versoepeld en horeca met maximaal 30 personen open mocht, zagen zij nieuwe kansen. Walter: ‘Onder Henry’s Groep valt ook Grand Café Klunder bij TAQA Theater De Vest. In de maand juni hebben we in dat theater ‘Theater op je bord’ georganiseerd. In elk van de vier zalen konden we 30 gasten voorzien van een fantastisch menu, terwijl zij ondertussen werden getrakteerd op theater in diverse vormen. De artiesten traden in elke zaal circa 20 minuten op en wisselden dan vervolgens van zaal. We hebben daar lunch en diner verzorgd van vrijdag t/m zondag. Een fantastische samenwerking met De Vest en de artiesten.’

Groot terras

Ook voor Eetcafé Pluim zagen zij kansen. Peter: ‘Het was een kans waar we anders nooit over hadden nagedacht. Ons café heeft niet zo’n groot terras, maar even verderop was een café met terras op het water al sinds december gesloten. Het terras lag er leeg bij. We hebben dat in overleg omgedoopt tot de Pluimschuit, waardoor we deze zomer op anderhalve meter circa 45 gasten op het tijdelijke terras konden ontvangen. Weliswaar op 50 meter van Pluim, maar ook daar zijn we creatief mee omgegaan door ter plekke eten te bereiden op de Green Egg. Het was een doorslaand succes, mede door het fantastische weer deze zomer. Van de 3 maanden dat we dicht waren, hebben we door deze initiatieven 1 maand goed kunnen maken.’

Detacheren

Toch konden ze niet voor alle medewerkers een tijdelijk andere invulling van werk binnen het bedrijf vinden. Walter: ‘We hebben de afgelopen maanden gemerkt wat voor topteam we hebben, want stuk voor stuk zijn onze medewerkers zo flexibel geweest om ook elders aan de slag te gaan. Aan ons netwerk hebben we gevraagd wie er om medewerkers verlegen zat en daardoor hebben we circa 70% van onze mensen elders onder kunnen brengen. Horecamensen zijn doorgaans geen vroege vogels, maar ze staan nu wel om half 7 `s morgens klaar om in een bakkerijfabriek aan de slag te gaan. Maar ook werken in de bouw of als inpakker zorgt ervoor dat een deel van onze personeelskosten nu gedekt worden.’

Contact

Horeca is van nature een vak waarin gastvrijheid en contact met de gasten centraal staat. Peter: ‘Bij thuisbezorgen en afhalen is dat contact minimaal. Daarom zijn we deze zomer met onze bakfiets, een paar alcoholvrije biertjes en een snack langsgegaan bij een aantal vaste klanten die hun feest bij ons in het water zagen vallen. Even een moment om toch in contact met onze gasten te zijn.’

Tweede lockdown

Ook bij de tweede lockdown zaten de creatieve ondernemers even in zak en as, maar niet voor lang. Walter: ‘Ons doel in deze moeilijke tijd is om niet onder water getrokken te worden. Dat wordt bemoeilijkt door het feit dat we niet weten hoelang dit gaat duren, maar we bedenken allerlei activiteiten om dat doel te realiseren. Ook branchevreemde zaken pakken we aan. Zo hebben we medio november Eetcafé Pluim omgetoverd tot winkel. De winkel is helemaal in kerstsfeer en hier verkopen we groenten en fruit van lokale boeren, maar ook kerstcadeautjes, wijnen uit onze voorraad en fungeren we als traiteur met onze eigen gerechten. Vanaf ons tuinterras verkopen we straks kerstbomen. 250 ervan hebben we al aan relaties verkocht en zo’n 150 stuks zijn straks vanaf het terras te koop.’

Leermomenten

Ondanks dat het een hard gelag is, ziet Peter ook positieve punten: ‘Ik heb geleerd dat de traiteur een blijvertje is. Afhalen en bezorgen deden we vroeger niet, maar zal ook in de toekomst blijven bestaan. Ik denk dat onze medewerkers nu ook, door hun tijdelijke werk in andere branches, op een positieve manier naar hun vak kijken. En ik heb geleerd niet te stoppen met nadenken. Er is altijd wel een idee, altijd wel een mogelijkheid. Het is fantastisch dat die creatieve ideeën vervolgens ingevuld konden worden doordat iedereen in het bedrijf zijn schouders eronder heeft gezet. Die betrokkenheid van onze medewerkers is enorm en ook de gunfactor van onze gasten is heel groot gebleken. We hebben 27 jaar geïnvesteerd in ons bedrijf en dat betaalt zich nu uit. Het is niet het geld dat ons nu overeind houdt, maar wel de mensen.’