Innovatieve Glamping Laguna beach schot in de roos

Innovatieve Glamping Laguna beach schot in de roos

Innovatieve Glamping Laguna beach schot in de roos

De Jongens uit Schoorl ondernemen al 20 jaar op de stranden in de regio Alkmaar. Dit voorjaar leek hun businessmodel, vanwege corona, onmogelijk haalbaar. In plaats van bij de pakken neer te zitten, zagen zij kansen en hebben zij met veel enthousiasme en energie in korte tijd een innovatief concept neergezet.

Elke zomervakantie ontvangen De Jongens uit Schoorl honderden jongeren voor surf-, kite- en strandkampen. Sinds vorig jaar hebben ze een eigen plek gekregen aan de lagune van Camperduin en is er geïnvesteerd in een prachtig evenementen- en sportpaviljoen. Eigenaar Richard Minkema: ‘2020 moest het jaar worden waarin we zouden groeien op de zakelijke markt en waarin we meerdere evenementen zouden organiseren, waaronder het NK kitesurfen. Onze drukste maanden zijn doorgaans mei en juni. In maart werd in één week tijd onze hele agenda leeg geveegd door corona.’

Kansen

In mei ging het de goede kant op. De jeugd mocht weer buitensporten en zomerkampen waren weer toegestaan. Richard: ‘We hebben op dat moment alles ingezet op schoolreisjes en zomerkampen. We wilden voor scholieren nog een leuke afsluiting van het schooljaar organiseren en gelukkig wilden de scholen dat ook. We waren nog niet uit de kosten, maar het gaf ons wel weer energie.’

Het werd langzaam duidelijk wat er wél mogelijk was deze zomer. ‘Op vakantie in eigen land werd door veel mensen als een goed alternatief voor een verre reis gezien. Met heel veel enthousiasme hebben we in no time een prachtig concept bedacht’, vervolgt mede-initiatiefnemer Joost Botman, marketing manager van De Jongens uit Schoorl

 

Laguna beach surf & familycamp

Samen met een festivalproducent mochten ze op het oude campingterrein van ‘De Bocht’ een pop-up glamping realiseren. Richard: ‘Samen met andere lokale ondernemers uit de evenementen-, cultuur- en horecabranche hebben we een all-in vakantie ontwikkeld onder de naam Laguna beach surf & familycamp. Een pop-up familie surfdorp met 44 verschillende accommodaties. Er stonden tipi’s, safaritenten en yurts, allemaal volledig ingericht. En allemaal op loopafstand van ons evenementenpaviljoen en het strand. Ver reizen was dan niet mogelijk deze zomer, maar we hebben met dit concept wel bewezen dat je voor echt avontuur niet ver van huis hoeft.’

Het surfdorp was gericht op gezinnen met kinderen tussen de 7 en 16 jaar. Joost: ‘Wie een accommodatie boekte, kreeg er een volledig activiteitenprogramma bij vol avontuurlijke activiteiten als golfsurfen, windsurfen, sunset suppen, mountainbiken, yoga op het strand en bootcampen in de duinen. Daarnaast gebruikten we het paviljoen als basis en hadden we een lounge op het strand ingericht. Elk gezin had eigen strandstoelen en kon van het paviljoen gebruikmaken. Elke donderdag organiseerden we een barbecue-avond en samen met strandpaviljoen met mijn strandpaviljoen verzorgden we een ontbijtservice. Onze gasten waren te herkennen aan het all inclusive polsbandje en daardoor kregen we leuke berichten van andere ondernemers uit de regio.’

‘Wat ons opviel?’, vervolgt Joost, ‘dat de meeste gasten niet verder dan 1,5 uur rijden woonden, maar nog nooit van Camperduin gehoord hadden! Uiteindelijk heeft de camping 7 weken gedraaid en was deze bijna volledig volgeboekt, met ruim 350 gezinnen. Ook hebben we met het concept veel landelijke media gehaald. We hebben echt landelijke bekendheid kunnen realiseren voor deze plek. Het is nog nooit zo druk geweest bij de lagune van Camperduin. Het is jammer dat deze plek in Schoorl voor een vervolg onhaalbaar lijkt, want naar alle waarschijnlijkheid is er volgend jaar geen terrein vrij’

 

Terugblik

Wat beide heren betreft is het een geslaagd initiatief. Joost: ‘Hoewel we nieuw zijn in de camping business en het echt een ad-hoc operatie was, is het boven verwachting verlopen. Mede door de goede samenwerking tussen hebben we veel blije gezichten gezien op de camping. Ook de omgeving is positief, want tijdens een buurtborrel hoorden we dat iedereen de camping hier graag terug ziet komen.’

De ondernemers zijn nu op meerdere plekken in Nederland de mogelijkheden voor een vergelijkbaar concept aan het onderzoeken. Richard besluit: ‘Het zou zomaar kunnen dat er volgend jaar twee of meer campings in dit concept bijkomen. Mede door deze pop-up camping heeft mijn bedrijf de finale gehaald in de NHN Business Awards die eind november worden uitgereikt. En zo heeft dit jaar, ondanks corona, ook iets heel positiefs gebracht.’